Zadowolony klient staje się
ambasadorem naszej marki

Rozmowa z Markiem Czupryną, Prezesem Zarządu Komex S.A. właściciela marki 5.10.15.

5.10.15. istnieje na rynku nieustannie od 25 lat. W tym czasie rynek odzieży dziecięcej intensywnie się rozwinął, pojawiły się też liczni nowi konkurenci i nowe formaty sprzedaży. Dzięki konsekwentnie realizowanej strategii rozwoju, aktywnym inwestowaniu w marketing i najnowsze rozwiązania technologiczne, a także dużym zaangażowaniu w budowę sieci sklepów franczyzowych, 5.10.15. zapewnił sobie w świadomości klientów pozycję lidera. Jak dziś żartuje Marek Czupryna, Prezes Zarządu Komex S.A. znajomość brandu 5.10.15. jest nieproporcjonalnie wyższa od wymaganej inwestycji w otwarcie własnego sklepu

 

We wrześniu 2018 minęło 25 lat działalności Państwa firmy. Które czynniki w tym czasie miały decydujący wpływ na rozwój marki 5.10.15. i ewolucję Państwa branży?

Rynek odzieży dziecięcej intensywnie się rozwinął przez te lata, wzrosła też liczba konkurentów. Rozwinęliśmy się też bardzo i my. Przez cały ten czas intensywnie tworzyliśmy kanały, które w założeniu nie konkurują ze sobą, a wzajemnie się przenikają, aby zaspokajać potrzeby współczesnych klientów. Postawiliśmy na rozwój sieci sklepów w formule agencyjnej (tzw. franczyza). Duży nacisk – i to wiele lat temu, kiedy jeszcze nie wszyscy o tym myśleli – położyliśmy na rozwój e-sklepu www.51015kids.eu. Zainwestowaliśmy w działania e-commerce, nowe technologie i nowatorskie rozwiązania, tworząc elastyczny koncept rozumiejący klienta i wychodzący mu naprzeciw. Ponadto nieustannie inwestujemy w działania marketingowe, pomimo tego, że jesteśmy jedną z najbardziej rozpoznawalnych marek na polskim rynku.

To znaczy?

Chociażby Akademia 5.10.15. – nasz edukacyjny projekt skierowany do rodziców. Zapraszamy na bloga Akademii pod adresem: www.51015kid.eu/blog. Od lipca zeszłego roku dołączyliśmy do ogólnopolskiego programu Karta Dużej Rodziny.

Czy coś jeszcze?

Tak, chcę również podkreślić, że nie bylibyśmy tu gdzie jesteśmy i tacy jacy jesteśmy, gdyby nie ludzie. Nie tylko klienci, którzy są dla nas najważniejsi, ale i osoby pracujące na rzecz marki 5.10.15., często w niezmienionym składzie i od wielu lat. Cieszę się, że mogę pracować z tak profesjonalnym i lojalnym zespołem, który angażuje się w budowanie tej marki nie tylko w godzinach pracy, ale także poza nimi – to bardzo ważne. Myślę, że to dzięki temu tworzymy przyjazne, nastawione na ludzi środowisko pracy.

Oferujecie Państwo potencjalnym partnerom biznesowym możliwość prowadzenia sklepu pod szyldem Państwa marki. Na jakie główne korzyści powinien zwrócić uwagę kandydat przed podpisaniem umowy franczyzowej?

Nasze warunki są atrakcyjne dla naszych partnerów handlowych m.in. dlatego, że franczyzobiorcy pracują w stworzonym przez  siebie, ale zgodnie z naszymi wytycznymi sklepie. Mają do czynienia z finansowanym przez nas towarem i co istotne – to również my ponosimy koszty przecen, kiedy nadchodzi czas wyprzedaży. Taki model współpracy, łączący w sobie dużą rozpoznawalność naszego brandu oraz przejmowanie przez nas całej odpowiedzialności za towar jest bardzo dobrze przyjmowany przez rynek.

Co szczególnie wyróżnia Państwa system franczyzowy?

Chcemy zwrócić szczególną uwagę wszystkich potencjalnie zainteresowanych na najnowsze rozwiązania biznesowe, które od pewnego czasu konsekwentnie wprowadzamy w życie. Mam tu na myśli nasz nowoczesny system omnichannelowy, oferujący korzyści we wszystkich punktach tzw. styku klienta z marką. Wspieramy i promujemy sklepy naszych franczyzobiorców, przeznaczamy duże środki na marketing, także ten internetowy. Z naszymi partnerami dzielimy się oczywiście całym posiadanym know-how i dajemy im pełne, merytoryczne wsparcie. System jest przygotowany tak, aby dawał możliwość pracy również z partnerami, którzy nie posiadają dużego doświadczenia w biznesie. Naszą wiedzę opieramy na długoletnim doświadczeniu w prowadzeniu sklepów, zarówno własnych jak i franczyzowych. Zainteresowanie posiadaniem sklepu z logo 5.10.15. ze względu na naszą popularność jak i relatywnie niski próg inwestycji, cały czas utrzymuje się na bardzo wysokim poziomie. Często się zdarza, że z tym samym franczyzobiorcą otwieramy dwa, trzy lub więcej sklepów, w ciągu kilku lat jego działalności. Jesteśmy stabilnym, atrakcyjnym produktowo i ekonomicznym konceptem biznesowym. Warto z nami współpracować. Można zaryzykować stwierdzenie, że znajomość brandu 5.10.15. jest nieproporcjonalnie wyższa od wymaganej inwestycji w otwarcie (śmiech). W końcu pracujemy nad tym nieustannie od 25 lat. Tych, którzy myślą o biznesie z nami zapraszamy do kontaktu na www.51015kids.eu/franczyza

Marka 5.10.15. posiada sklepy na terenie całej Polski. Na co zwracacie Państwo uwagę przy doborze określonych lokalizacji handlowych?

Zdecydowana większość sklepów stacjonarnych to efekt naszej współpracy franczyzowej. Zapraszamy do niej partnerów ze wszystkich polskich miast, mających minimum 15 tys. mieszkańców.  Minimalne wymogi do otwarcia z nami lokalu, to wyposażenie sklepu o pow. do 70 m kw., z jedną standardową witryną, w promocyjnej cenie  29 990 zł i lokalizacja w miejscu o charakterze handlowym. W zależności od miasta może to być centrum handlowe, ale równie dobrze, gdy jest to centrum miasta, jedna z jego głównych ulic lub też pasaż handlowy. W przypadku sklepu mieszczącego się przy ulicy ważne jest, aby był on na parterze i posiadał przynajmniej jedną witrynę. Mamy jednolitą formułę sklepów (wszystkie otwieramy w tym samym koncepcie meblowym). Doświadczenie, którym zawsze dzielimy się z partnerem, a także  atrakcyjne warunki otwarcia sklepu franczyzowego powodują, że rokrocznie do sieci dodajemy około 20 nowych sklepów.

Wspieramy i promujemy naszych franczyzobiorców, przeznaczamy duże środki na marketing, także ten internetowy.

Marka 5.10.15. posiada prężnie działający sklep internetowy. Co wyróżnia Państwa działalność w tym zakresie?

Współcześni klienci nie dzielą się na stacjonarnych czy internetowych. Wszystkie kanały sprzedaży przenikają się wzajemnie. Dbamy o zadowolenie w każdym punkcie relacji marki z klientem.  Sklep rozwija się bardzo dobrze. Mamy świadomość tego, że klienta trudno jest zdobyć, dlatego dbamy o każdą sferę naszych działań e-commerce. Przykładamy ogromną wagę do preferencji i zwyczajów zakupowych oraz jakości obsługi klienta. Nieustająco dbamy o najlepsze ceny i atrakcyjne promocje. Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom naszych klientów oferujemy różnorodne formy płatności oraz obioru zakupionych produktów. Zadowolony klient w naturalny sposób staje się ambasadorem naszej marki.

5.10.15. to także Klub Klientów i zarejestrowanych użytkowników Państwa e-sklepu. Na jakie korzyści mogą liczyć klienci w ramach uczestnictwa?

Osoby należące do Klubu 5.10.15. są nagradzane za zakupy u nas, „W Klubie zawsze taniej”. Poza tym otrzymują dostęp do najnowszych promocji i ofert (także dedykowanych). Czekają na nich oferty specjalne i vouchery na zakupy. W założeniu Klienci będą mogli też skorzystać z porad stylisty dziecięcego. To jedna karta dająca wiele możliwości. Mamy setki tysięcy zadowolonych klubowiczów, więc dobrze nam się to sprawdza.

Z całą pewnością nowe technologie odgrywają coraz istotniejszą rolę w świadomości konsumentów i kreowaniu modelu sprzedaży sieci handlowych. Jakie udogodnienia technologiczne stosowane są przez Państwa firmę?

Jak najbardziej, nowe technologie to nasza codzienność. Już teraz oferujemy naszym klientom usługę Click & Collect, czyli możliwość zrobienia zakupów w sklepie online i odebrania ich w dogodnych godzinach, przy okazji wizyty w sklepie stacjonarnym. Dodatkowo, jeśli produkty nie spełniają oczekiwań, można je oddać sprzedawcy. Innym udogodnieniem jest wyposażony w ekrany dotykowe, innowacyjny koncept POP-UP store,  w którym można dokonać zakupów lub zrobić e-rezerwację na produkty niedostępne fizycznie w sklepie.

Czy może Pan przybliżyć szczegóły tego konceptu?

Jest to kolejne miejsce kontaktu  klienta z produktami marki. Oprócz wspomnianej e-rezerwacji czy Click & Collect, można tam także dokonać tradycyjnych zakupów. Idziemy z duchem czasu, bo wiemy, że takie nowatorskie rozwiązania mają duży wpływ na branżę zakupową . Klienci oczekują naszej pełnej dostępności, w każdym miejscu. Ten koncept doskonale nam się sprawdził i mamy w planach stworzenie kolejnych nowoczesnych POP-UP storów w formule franczyzowej.

A jeśli chodzi o wprowadzoną przez Państwa usługa Click & Collect, – jaki jest obecnie rezultat wprowadzonego wdrożenia? Czy planujecie Państwo inne tego typu udogodnienia dla klientów?

Usługa Click & Collect spotyka się z coraz większym zainteresowaniem i spełnia oczekiwania klientów. Nasi partnerzy franczyzowi chętnie wdrażają tę usługę w swoich placówkach. Obecnie już wiele sklepów stacjonarnych 5.10.15. daje możliwość skorzystania z niej. Łączymy w ten sposób olbrzymią sieć franczyzy z dynamicznym środowiskiem e-commerce. W perspektywie nasz e-commerce musi działać w pełnej kooperacji z siecią sklepów franczyzowych i pracować niejako dla nich. Rezultatem tego wdrożenia jest obopólne zadowolenie, związane ze zwiększeniem ruchu w sklepie, a co się z tym wiąże – wzrost liczby klientów i obrotów sklepu.

Czy na ten wzrost miał również wpływa wprowadzony niedawno zakaz handlu w niedzielę?

Zakaz handlu w niedziele nie wpłynął negatywnie na kondycję tradycyjnych sklepów.  Neleży zacząć od tego, że nowoczesny klient przenika między wszystkimi kanałami sprzedaży. Musimy to rozumieć. W dniach i godzinach, kiedy sklepy stacjonarne są zamknięte, sprzedaż w naturalny sposób przenosi się do internetu. Wtedy organizujemy specjalne  promocje, a także oferujemy bezpłatne dostawy.

Jesteście Państwo obecni także poza granicami Polski. Jak wygląda obecnie strategia ekspansji marki na rynkach zagranicznych?

Marka 5.10.15. od wielu lat obecna jest na rynkach zagranicznych. Nasze produkty można znaleźć między innymi na Ukrainie, w Rosji, Azerbejdżanie, Łotwie, Słowacji czy Mongolii. Rozwój zagraniczny to nie tylko placówki monobrandowe i sprzedaż hurtowa, ale również e-commerce. Zawsze jesteśmy otwarci na potencjał rozwoju w każdym innym kraju.

Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom naszych klientów oferujemy różnorodne formy płatności oraz odbioru zakupionych produktów

5.10.15. to bardzo szeroka oferta ubranek i akcesoriów dla dzieci do 12-go roku życia. Projektowanie ubrań dla najmłodszych – szczególnie maluchów – musi sprawiać ogromną frajdę. Skąd czerpiecie Państwo inspiracje do tworzenia swoich kolekcji?

To pytanie powinno być skierowane tak naprawdę do naszego Działu Produktu (śmiech). Wiem jednak, że inspiracją dla naszych projektantów są głównie rozmowy z klientami – ich potrzeby i oczekiwania. Poza tym oczywiście analiza trendów i wieloletnie doświadczenie w branży. Oprócz kwestii modowych, stawiamy także na wygodę i funkcjonalność naszych ubrań, a tutaj doskonale sprawdza się po prostu obserwacja dzieci i umiejętne zaspakajanie ich potrzeb.

Co szczególnego wyróżnia Państwa produkty na tle innych konkurencyjnych brandów?

Bardzo ważny jest dla na aspekt modowy. Nasze ubrania są atrakcyjne wizualnie i charakterystyczne , dzięki np. zabawnym polskim napisom, które bardzo spodobały się naszym klientom. Stawiamy także na oryginalne grafiki. Uważamy jednak, że dzieciom do prawidłowego rozwoju potrzebna jest przede wszystkim swoboda i wygoda, dlatego przywiązujemy do tych kwestii ogromną wagę. Mamy oczywiście w ofercie linie eleganckie, ale to nie na nich się skupiamy. Generalnie ważny jest dla nas komfort najmłodszych. Co ważne, nasze oferty handlowe umożliwiają rodzinom ubierać dzieci modnie, w relatywnie niskiej cenie.

Jak wyobrażacie Państwo sobie przyszłość branży, w której działacie oraz pozycję rynkową marki w perspektywie kolejnego ćwierćwiecza? Czy można się pokusić o taką prognozę?

Dzieci będą rodziły się zawsze. Dlatego na pewno wciąż będą pojawiały się nowe brandy. Ostatnie ćwierćwiecze pokazało nam, że ciężka praca, rozwój sieci franczyzowej, inwestycja w e-commerce, e-marketing, klub lojalnościowy oraz nowe technologie to dobra taktyka. Bardzo ważne jest skupienie się na potrzebach klientów i wyjście im naprzeciw m.in. za pomocą wielokanałowości sprzedaży. Takie są nowe czasy.  Mamy więc zamiar nie ustawać w tych działaniach i optymistycznie kroczyć w przyszłość. Jesteśmy wieloletnią, stabilną, rozumiejącą biznes marką, której ufają ludzie od ćwierć wieku. Niewiele marek na rynku ma takie doświadczenie.

Dziękujemy za rozmowę.

Źródło:

Fotografia:

Data publikacji: 10 października 2018