W ostatnich kilku latach rozwój kanału e-commerce zdecydowanie przyspieszył. Duży wpływ na to miała pandemia, która zmieniła zwyczaje zakupowe klientów, a także rozwój technologii, dzięki której dostęp do e-zakupów stał się jeszcze prostszy.
Sklepy internetowe chcąc konkurować ze sobą mogą wyróżnić się atrakcyjnym produktem i jego ceną, doskonałą jakością obsługi klienta, a także szybką i bezbłędną realizacją zamówień. Według badania E-commerce w Polsce 2021 firmy Gemius, największym problem dla kupujących w Internecie (dla 34 proc.) jest długie oczekiwanie na dostawę produktu. Mówiąc wprost, dowodzi to, że w wielu e-sklepach nadal niewydolne są procesy logistyczne.
Wyzwania logistyczne w e-commerce
- Jak duży magazyn właściwie potrzebuje oraz jak go wyposażyć?
- Co należy zrobić, żeby obsłużyć wzrastające wolumeny zamówień?
- Jak radzić sobie z peakami i sezonowością sprzedaży?
- W jaki system WMS zainwestować, jak wygląda wdrożenie i ile on kosztuje?
- Jakich kompetencji logistycznych potrzebuje oraz decydując się na własną logistykę – ilu zatrudnić pracowników?
Dodatkowo dochodzą kwestie jakości samego magazynu, a mianowicie jego wysokości, położenia względem hubów kurierskich, czy też dostępu do powierzchni biurowej. Zatem, niewydolna logistyka, dylematy inwestycyjne, problemy z kadrą pracowniczą, to podstawowe determinanty, kiedy warto sprawdzić ofertę na outsourcing logistyki i co ma do zaproponowania w tym obszarze operator logistyczny, tak aby skoncentrować się maksymalnie na sprzedaży, a nie na operacjach.
Czym jest fulfillment?
Fulfillment to pełne wsparcie w zakresie obsługi logistycznej. Do głównych procesów należą: przyjęcie towaru, magazynowanie, kompletacja i pakowanie, wysyłka, a także obsługa zwrotów i usługi VAS (value added services).
Zalety współpracy z operatorem logistycznym
Coraz więcej firm na rynku dostrzega korzyści ze współpracy z outsourcerem. Według raportu GS1 „Fulfilment w e-commerce” sklepy internetowe cenią partnerów logistycznych przede wszystkim za:
- Oszczędność czasu (4,22 pkt / 5)
- Zwiększenie jakości obsługi logistycznej (4,2 pkt / 5)
- Większą możliwość rozwoju na nowych rynkach (4,18 pkt / 5)
- Wygodę (4,18 pkt / 5)
Te wszystkie odpowiedzi to wynikowa pozytywnej współpracy z operatorem, który odciąża firmy na wielu płaszczyznach:
- Elastyczność i skalowalność powierzchni logistycznej: możliwość zwiększania magazynu poprzez dobór kolejnych modułów w centrach logistycznych
- Brak problemów z kadrą: zatrudnienie, szkolenia, obsługa HR
- Dostęp do wiedzy eksperckiej: doświadczenie we wdrożeniu i obsłudze wielu klientów
- Nowoczesna infrastruktura, automatyzacja i digitalizacja: dostęp do najnowszych technologii, powielanie rozwiązań
- Bezproblemowa obsługa peaków sprzedażowych: wykorzystanie automatyzacji, współpraca z agencjami pracy
- Możliwość skupienia się na własnym biznesie
- Brak kosztów stałych
- Przejrzyste raportowanie wykonanych operacji oraz monitoring wskaźników jakościowych.
Podsumowanie
Wybór outsourcingu logistycznego to strategiczna decyzja wielu firm, w dużej mierze zależna od skali prowadzonego biznesu, ponieważ przy wysyłce kilkudziesięciu czy kilkuset zamówień dziennie sklepy internetowe są stanie obsłużyć takie ilości w ramach własnej infrastruktury logistycznej. Często zlecenie usług partnerowi zewnętrznemu to trudna i strategiczna decyzja dla firmy, nie mniej jednak pozwalająca na bardzo szybki rozwój, posiadane zasoby w firmie mogę w pełni skupić się na swoim core biznesie, a dotychczasowe działania operacyjne przekazać profesjonalistom i ekspertom w tej branży.
W ramach Arvato Supply Chain Solutions w Polsce obsługujemy zarówno polskie, jak i światowe brandy, świadcząc usługę fulfillment w 16 centrach logistycznych na powierzchni operacyjnej ponad 400 000 m2. Każdy projekt to dla nas nowe wyzwanie i z ogromnym zaangażowaniem podchodzimy do każdego klienta.
Zapraszamy do kontaktu i współpracy!
- Jadwiga Żurek, Dyrektor ds. sprzedaży.
- zapytania@arvato-scs.com.
- https://arvato-supply-chain.pl/
- https://blog.arvato.pl/