Monitoring to istotny element optymalizacji i analizy danych w handlu detalicznym

Żyjemy w czasach odbierania i przetwarzania przez człowieka niesamowitej ilości bodźców i danych. W tym strumieniu informacji i zdarzeń łatwo się pogubić, skupić na nieistotnym, przeoczyć to, co ważne. Technika ma wspomóc lub w znacznej mierze zastąpić naszą percepcję, aby uniknąć tych negatywnych konsekwencji – podkreśla Jarosław R. Łuczkiewicz, Dyrektor ds. Monitoringu Wizyjnego i Wdrożeń, Projektant w Ochrona Juwentus sp. z o.o.


A zatem mądrze zaprojektowane systemy ochrony powierzchni sprzedażowej zdecydowanie pozwalają przeciwdziałać zagrożeniom, szybciej o nich informować, bezzwłocznie reagować. Powiem więcej: przy dobrze zbudowanych logicznych scenariuszach zagrożenie może być obsługiwane, zanim informacja o nim dotrze do człowieka. Pamiętajmy jednak o tym, że wciąż rola człowieka pozostaje niebagatelna. To po jego stronie zostaje zaprojektowanie i zaprogramowanie rozwiązań technicznych dla danego obiektu. Rozwiązania te to bardzo zaawansowane, ale wciąż tylko narzędzia, które nie są samodzielnym, decydującym o sobie bytem. Człowiek pozostaje zatem szybkim biorcą informacji; decyduje, jak ją wykorzystać i w jaki sposób zareagować.

Monitoring nie jest czymś nowym, ale już systemy monitoringu wizyjnego sprzężone z nowymi technologiami – w tym ze sztuczną inteligencją – to coś, co rozpala wyobraźnię! Pamiętajmy o tym, że obecne kamery nie służą tylko do tego, aby dostarczyć odbiorcy obraz dobrej jakości. Można powiedzieć, że każda zaawansowana kamera jest komputerem, który w czasie rzeczywistym przetwarza to, co widzi. Ten strumień metadanych może zawierać bardzo różne informacje w zależności od zaaplikowanych algorytmów analitycznych. Ilość pojawiających się obecnie algorytmów wykorzystujących strumień wizyjny jest w zasadzie nie do oszacowania.

Pozwolę sobie dla przykładu wymienić te analityki, które są najczęściej wykorzystywane: ochrona perymetryczna z klasyfikacją obiektów (człowiek, pojazd), przekroczenie określonej linii przez obiekt z uwzględnieniem kierunku ruchu, pojawienie się obiektu w strefie, zniknięcie obiektu, wkroczenie obiektu do określonej strefy, gromadzenie się tłumu, poruszanie się w niedozwolonym kierunku, pomiar prędkości, odczyt tablic rejestracyjnych, parkowanie, w niedozwolonym miejscu, zliczanie osób i pojazdów z klasyfikacją, rozpoznawanie twarzy, płci i emocji, detekcja ognia i pomiar temperatury, pomiar szerokości, wysokości i prędkości obiektu, wykrywanie luk w ekspozycji sklepów, mapy natężenia ruchu w obiekcie, wykrywanie braku kasków i kamizelek, okularów ochronnych i rękawic.

Firma Juwentus od 2018 roku specjalizuje się w wykorzystaniu analityk video w monitorowaniu obiektów. Inteligentna analiza – to więcej niż system pomagający zoptymalizować koszty przeznaczane na ochronę. To również kompleksowa baza danych dla marketingu i sprzedaży. Po odpowiednim opracowaniu można wskazać najczęściej odwiedzane miejsca w sklepie (tzw. mapy ciepła ”heats maps”), takie informacje wykorzystują sklepy i specjaliści od merchandisingu. Na bazie danych z monitoringu mogą oni kształtować przestrzeń wystawienniczą, eksponować wybrane towary w miejscach, gdzie ruch klientów jest największy. Wykorzystując funkcję zliczania osób można natomiast określić tzw. wskaźnik konwersji pokazujący jak liczba odwiedzin klientów w danym sklepie przekłada się na sprzedaż. Dodatkowo za pomocą specjalistycznych kamer jesteśmy w stanie określić takie parametry jak ilość osób w sklepie, ilość towarów na półce, brak towaru i potrzeba jego uzupełnienia, próba kradzieży towaru. Wszystkie te właściwości systemów wizyjnych są już wykorzystywane do funkcjonowania autonomicznych sklepów również w naszym kraju.

Systemy oparte na AI są w stanie rozpoznać cechy monitorowanych osób takie jak wiek, płeć, nastrój, mogą identyfikować emocje i zachowania towarzyszące euforii oraz neutralny stan emocjonalny. Tego typu dane mogą służyć do profilowania przekazu reklamowego. Zaawansowane systemy wizyjne są również wykorzystywane do monitorowania pracowników w zakresie jakości świadczonych usług oraz standardów realizowanej obsługi. Sklepy wielkopowierzchniowe zazwyczaj dysponują parkingiem dla klientów odwiedzających. Firma Juwentus dostarcza rozwiązania pozwalające uporządkować ruch i skutecznie nim zarządzać. Systemy parkingowe i odczytu tablic rejestracyjnych pozwalają zautomatyzować obsługę parkingu, zarządzać wolnymi miejscami, rozliczać opłaty za korzystanie, dostarczać informacji o natężeniu wykorzystania parkingu. Zatem monitoring w sklepie to nie tylko narzędzie bezpieczeństwa, ale także istotny element optymalizacji i analizy danych w handlu detalicznym. Sklepy, które pragną utrzymać konkurencyjność i zapewnić satysfakcję klientów inwestują w monitoring jako element niezbędny. Pamiętajmy jednak aby odpowiednie polityki i procedury minimalizowały potencjalne zagrożenia związane z prywatnością oraz skutecznie wykorzystywały zgromadzone dane do poprawy zarządzania i doświadczenia zakupowego klientów.

Źródło: Ochrona Juwentus

Fotografia: Ochrona Juwentus

Data publikacji: 16 września 2024